Hem > Svenska > Förbättrad tjänst för ansökan hos Migrationsverket

Förbättrad tjänst för ansökan hos Migrationsverket

oktober 2nd, 2014

Förbättrad tjänst för att kontrollera ansökans status på Migrationsverkets webbplats

Den 10 oktober lanserar Migrationsverket en förbättrad ”statuskontroll” på sin webbplats. I statuskontrollen kan den sökande se ifall ansökan har inkommit till Migrationsverket och om beslut har fattats.

Nyheter är att:

•Den som har ansökt via webben nu kan söka med sitt ”kontrollnummer” för att få information om sin ansökan. Tidigare var det bara möjligt att söka på beteckningsnummer vilket är kopplat till en pappersansökan
•Det går att få information om äldre ansökningar (tidigare gräns var 90 dagar tillbaka i tiden)
•Asylsökande kan använda tjänsten för att se om ansökan har inkommit och om beslut har fattats

Den nya statuskontrollen är ett av flera steg i ett långsiktigt arbete att förbättra den digitala servicen för den sökande. Vi har i tidigare mejl informerat om det utvecklingsarbete som bedrivs just nu, bland annat digital handläggning och information på flera språk. Vår avsikt är att öka tillgängligheten och förbättra servicenivån för de sökande.

Välkommen med synpunkter på webbplatsen och den digitala servicen till niklas.broweus@migrationsverket.se.

Med vänlig hälsning,
Niklas Broweus
Kommunikationsenheten
Migrationsverket

Categories: Svenska Taggar:
Kommentarer är avstängda.